Jos tekstistäni on saanut sen kuvan, että kaikki on pielessä, pahoittelen syvästi. Tosiasiassa minulla on suurimman osan aikaa aivan ihana mies ja juuri tasaisuutta kaipaankin elämässäni. Suuret myskyt voisin jättää väliin.

Ongelmia meillä on aina aiheuttanut minun tahtomiseni. Tai enemmänkin se, että mieheni ei ole tahtonut samaa asiaa. Jos hänen suunnitelmiaan vastaan asetutaan, hän on valmis menemään vaikka kuinka pitkälle saadakseen pitää oman päänsä. Tämän olen huomannut sekä työelämässä että ihmissuhteissa. Onneksi hän ei ole epärehellinen. Se on ehdottoman hyvä asia! Muuten hänen kanssaan ei kykenisi elämään.

Muutama vuosi sitten kävimme parisuhdeneuvonnassa, kun tilanne oli kriittisimmillään. Meillä jäi neuvonta kesken, kun lapsemme kuoli yllättäen. Hänestä tulee aikanaan ihan oma lukunssa. Tietenkin siinä tilanteessa suru ohitti kaiken ja myöhemmin ajatellen ei mitään hyötyä neuvonnasta ollut. Tai kenties olisi ollutkin, jos oltaisiin keskitytty olennaisiin asioihin. Mutta mieheni kykeni kääntämään asian pelkästään vanhempieni haukkumiseen. Minun vanhempani puuttuvat elämäämme, kun he uskalsivat tarjota minulle ulkomaanmatkaa lahjaksi. Lopputulos oli joka tapauksessa se, etten matkalle lähtenyt, koska en kertakaikkiaan jaksanut enää tapella.

Tällä hetkellä on meneillään kiista siitä, että olen viikonlopun vastuussa eräässä tapahtumassa. Jossain vaiheessa minulle sanottiin, että minun tarvitsisi olla paikalla vaan perjantaista lauantai-iltaan. Lopullisessa versiossa vastuuni jatkuu sunnuntaiaamuun asti. Sitä ei mieheni enää hyväksynyt. Vaihtoehdot olivat, että ottaisin joko kuopuksemme mukaan tai tulisin lauantaina kotiin. Kumpikaan ei oikein olisi käynyt. En pysty pitämään alta vuotiasta mukanani kaiken aikaa, jonka mieheni varsin hyvin ymmärtää ja jos vastuuni on olla paikalla vielä sunnuntaina, olen paikalla vielä sunnuntaina. Kun kysyin häneltä, eikö hänkin ole lapsen vanhempi, syytin häntä kuulemma huonosta isyydestä. Onneksi ystäväni järjesti paikalle lapsenhoitajan ja pääsen nyt lähtemään kaikessa rauhassa. Viimeisen viikon tämän tiedon jälkeen mieheni onkin taas ollut pelkkää aurinkoa.